Aarhus Musikforening blev stiftet i 1973 og har siden arrangeret 6-7 årlige koncerter med kammermusik i verdensklasse. Koncerterne tiltrækker medlemmer/tilhørere fra hele Midtjylland.

Vi har altid bestræbt os på at præsentere tidens bedste danske og udenlandske kunstnere. Som eksempler kan nævnes pianisterne Emil Gilels, Andras Schiff (5 koncerter), Vladimir Azkenazy, Krystian Zimerman, György Vasarhelyi, Emanuel Ax, Bruno Leonardo Gelber, Leif Ove Andsnes, Marc-André Hamelin, Angela Hewitt, Jakob Gimpel, Sergej Terentjev, Lars Ulrik Mortensen, Dénes Várjon, og Pierre-Laurent Aimard, violinisterne Isaac Stern, Isabelle van Keulen, Josef Suk, Igor Oistrakh, Mikhail Vaiman og Nicola Benedetti, cellisterne Paul Tortelier, Maurice Gendron, Yo-Yo Ma, David Geringas, Erling Blöngdal Bengtsson, Harro Ruijsenaars, Henrik Brendstrup og Ralph Kirshbaum, strygekvartetterne Amadeus Quartet, Emerson Quartet, La Salle Quartet, Vlach Quartet, Janacek Quartet, Melos Quartett Stuttgart, Quartetto Cremona, Den Danske Strygekvartet, Smetana kvartetten, Doric Quartet, Belcea Quartet, Quatuor Modigliani, Talich Quartet, og Takács Quartet, fløjtenisterne Jean-Pierre Rampal og Andras Adorjan, klarinettisterne Sabine Meyer, Martin Fröst, David Shifrin og Karl Leister, oboisten Heinz Holliger, fagottisten Sergio Azzolini, sangerne Helena Döse, Elisabeth Söderström, Anne Sofie von Otter, Olaf Bär, Bo Bøje Skovhus, Peter Mattei, Ian Bostridge, Inger Dam Jensen, Marc Padmore og Roderick Williams, ensemblerne Trio Wanderer, Trio con Brio, Tortellier trio, Altenberg trio, Det danske blæserensemble dirigeret af John Frandsen, Boston Symphony Chamber players, Lincoln Center Chamber Music Society, og Wiener kammerorkester dirigeret af Carlo Zecchi.

De første år blev koncerterne afholdt på Det Jyske Musikkonservatorium, i Aarhus Universitets aula, og i Aarhus Katedralskoles festsal. Siden Musikhuset Aarhus blev bygget er hovedparten af koncerterne foregået i Musikhuset Aarhus, Lille Sal.